ĀBOLU PROJEKTS KO MĒS NOSKAIDROJĀM PAR ĀBOLIEM???

Iepazinām ābola sastāvu. Ābolam ir miza, kātiņš, mīkstumiņš, lapiņa, kambarītis, sēkliņas, apakšā melnums.

Lūk, dažas bērnu idejas par ābolu, kāpēc ir šādas sastāvdaļas?

Interesanti, kāpēc ir kātiņš?

  • Lai karātos pie zara un turētos pie koka.

Kāpēc ir miza?

  • Lai nekrīt ārā sēklas;
  • lai sula nelīst ārā;
  • lai pasargātu ābolu un mīkstums nekristu ārā.
  • -lai uzreiz nesapūst.

Kāpēc vajadzīgas sēklas?

  • Lai izaugtu jauni āboli;
  • sēklu var iestādīt un tad izaug ābele.

Kad pārgriež ābolu, kam līdzinās ābola kambari, kur dzīvo sēklas?

  • Zvaigznītei un  puķītei.

Interesanti, kas ir melnums ābola apakšā?

  • izrādās, ka tas ir sakaltis ziediņšJ!

Pētot ābolu, bērni ieraudzīja tārpu. Ko tārps dara ābolā?

  • veido „tuneli” (tārpa ejas);
  • dzīvo, tās ir viņa mājas.

Pētījām ābolu caur dažādām maņām. Noskaidrojām, ko var saredzēt:

– melnus caurumiņus;

– krāsu;

– kātiņu;

– skrāpējumus.

Sadzirdējām:

– kā tārpiņš ēd ābolu;

– sadzirdējām jūru;

– atklājām, ja sit ābolu, tad tas skan kā bumba un tam šķīst sula;

– ja ābols ripo, tad rodas bungu skaņa.

 Sataustījām ābolu:

– ciets;

– mīksts;

– tam ir pūkaina miza;

– bedrītes;

– saspiežot tek sula.

 Sagaršojām ābola sastāvdaļas:

 -serde – cieta, nevar ēst;

-mīkstums – garšīgs, salds, rūgts, mīksts;

-miza – garda, cieta, bišķiņ rūgta.

Sasmaržojām ābolu:

 – smaržo pēc ābola;

– pēc zāles;

– kad sagriezts, tad smaržo vairāk.

Kopīgi piedzīvojām:

Gatavošanas prieku! Bērni darbojās un atklāja, ka ābolus var rīvēt, griezt, spiest sulu, žāvēt, gatavot no tiem ievārījumu un tostermaizes. Bērniem ļoti garšoja rīvēts ābols, daudz labāk par gabaliņos sagrieztu. Paši grieza ābolus ievārījumam un tostermaizēm. Ievārījums tika baudīts ar baltmaizi, kāda meitene mājās pagatavoja šādu ievārījumu. Bērni darbojās ar dažādām sulu spiedēm, automātisko un mehānisko, meitenes aizrāvās ar mehānisko sulu spiedi, piedzīvoja prieku, ka pašas var izspiest sulu.

Eksperimentus! Bērni veica eksperimentu, kura sula ātrāk sabojāsies, pašu spiestā vai veikala. Interesanti, veikala sulai ātri izveidojās pelējuma kārtiņa. Vēl viens eksperiments tika veikts, kas notiks, ja ābolu grupā atstās uz brīvdienām? Ābols palika brūns ar baltiem punktiņiem un īpatnēju smaku.

Aizraušanos! Bērni priecājās par ābolu kuģīšiem, tos peldināja ūdenī, pūta vēju burās. Vēl, liels prieks bija, kad tika mērīts bērnu garums ar āboliem. Secinājums: 6-7 gadīgie bērni ir vidēji 18-22 ābolus gari.

Stādīšanu! Kopīgiizpētīja ābolu ciklu un stādīja sēklas zem. Ābeles aug ļoti lēni. Bērni uzkonstruēja savu ābeli no dažādiem materiāliem.

Degustāciju! Projekta noslēgumā bērni degustēja ābolu biezeņus, sulas, dažādu ābolu garšas, krāsas, ābolu plātsmaizes. Mācījās galda klāšanas kultūru.