Eks peks vaļā leks – eksperimentu mēnesis!!!

Komatiņiem ļoti patika muzicēt, pēcpusdienā skolotājām sniedza koncertus, kociņi, rotaļlietas pārvērtās par bungām, mikrofoniem. Tā grupa nonāca pie eksperimentu tēmas – skaņa.  Sākumā bērni ieklausījās apkārtnes skaņās, tad tās mēģināja veidot tās ar savu ķermeni.  Atklāja, mājot ar vienu roku skaņa, nav dzirdama, kad saliek divas rokas kopā, sanāk skanīgi aplausi, rodas skaņa. Pieliekot roku pie kakla, bērni secināja, ka kaklā ir motors, kurš rūc un vibrē, kad izrunā skaņas. Kopīgi pētīja, kā rodas atbalss, vislabāk viņiem patika uzlikt spaini galvā un runātJ Kopīgi devās uz pagalmu, lai klausītos atbalsis. Bērni bija sajūsmā par eksperimentu ar rīsiem, kuri „dejo” (bļodai pārklāta pārtikas plēve, uz kuras uzbērti rīsi, atskaņojot mūziku, rodas vibrācija un rīsi dejo). Pēc šī eksperimenta bērni paši atklāja, ka pieliekot caurules pie rīsiem, runājot zemā balsī, rīsi  „dejo”. Bērniem patika, ka skaņu var apslāpēt, ieslēdzot modinātājpulksteni, tas skan skaļi, bet uzliekot lielo grupas spilvenu virsū, skaņa tiek apslāpēta un tā paliek klusāka. Bērniem ļoti mīļš bija mašīnas eksperiments, balons bija motora vietā, to piepūšot un palaižot, mašīna brauca.

Svītriņas iesāka eksperimentus ar ūdeni. Skolotāja jautāja: kur var dabūt ūdeni? Bērnu atbildes bija: peļķē, krānā, jūrmalā, kad iet „saulēties”J. Svītriņu brīnums bija, kad vienā glāzē bija sarkans ūdens un otra glāze bija tukša, abas glāzes savienoja salvete, šī salvete darbojās kā filtrs, uzsūcot krāsu un izfiltrējot tīru ūdeni. Bērni pilināja krāsas ūdenī un vēroja vai zieds nokrāsosies vai nē. Bērniem patika locīt papīra kuģīšus un peldināt  ūdenī, kad kuģi bija izpeldināti, tad tos žāvēja uz radiotora. Ļoti interesants eksperiments ir ar sāli un ūdenskrāsām, uzberot to uz krāsām veidojas skaists raksts.  Vēl bērni atklāja, ka ūdens smagāks par eļļu, bet  burbuļi, kuri veidojas no c vitamīna ir vieglāki par eļļu. Svīriņas aizrāvās ar ūdens tēmu, projekta turpinājumā sāka pētīt ūdens pasauli.

Punktiņi pētīja ūdeni, to, kas peld un grimst.  Bērni brīnījās, ka tualetes papīrs izšķīst ūdenī. Garšoja dažādas garšas – ūdenim pievienoja sāli, cukuru.  Vēroja vielas, kas šķīst ūdenī un kas nešķīst. Atklāja, ka krāsas šķīst un eļļa nē. Brīnums notika ar kreppapīru, jo, uzsmidzinot ūdeni, notecēja tā krāsa, un, iemērcot kreppapīru burciņā, ūdens nokrāsojās attiecīgajā krāsā. Bērnu reklāma: „ja jums nav mājās krāsas, tad noderēs kreppapīrsJ ”. Zīmēja ar ūdenskrāsām, pārberot sāli, radās brīnišķīgas gleznas. Peldināja katrs savu čiekuru, egles čiekurs nokrāsoja ūdeni, priedes čiekurs ūdenī aizvērās.

Zinīši projekta sākumāizmēģināja eksperimentus no dažādām tēmām, lai saprastu, ko vēlas pētīt vairāk. Mūzikā runāja, kas ir gamma un eksperimentā ar skaņu, viņiem izdevās izveidot gammu. Vienādās pudelēs salēja dažāda tilpuma ūdeni, iekrāsoja to, piesitot pie pudeles, radās attiecīgā nots. Visvairāk bērnus piesaistīja gaisma, tika veidots ēnu teātris ar plaukstām. Sākumā skolotāja noskaidroja, kas ir gaisma?

Bērnu atbildes:

  • Gaismu dod lukturi, sveces, saule, mēness
  • Gaismu dod elektrība, vadi, labotāji
  • Atspīd kā saule, ļoti spoži
  • Lai redzētu tumsā, kur iet
  • Gaismu uzspīdina, lai atrastu sunīti

Bērni ūdenī iepilināja ziepes un pūta burbuļus, tajos ieraudzīja varavīksni. Secinājums: gaisma+ūdens=varavīksne. Par sauli bērni teica, ka tā izskatās maza, tā ir karsta un ka ar raķeti tai var piebraukt tuvāk J. Bērniem patika ar lukturīti spīdināt cauri dažādiem priekšmetiem, izpētot, vai gaisma spīd cauri vai nē. Visvairāk viņus interesēja elektrība. Kopīgi noskaidroja, ka elektrība pārvietojas pa vadiem, ka tā rodas vēja ģeneratoros. Sāka pētīt statistisko elektrību, tā var izkustināt bundžas, salmiņus, matus. Stipri saberzējot priekšmetu pret matiem vai džemperi.  Bērni atklāja, ka var izveidot stilīgas frizūras, ka saberzētu balonu var pielipināt pie sienas.

Gudrīši noskaidroja, kas ir eksperiments?

  • Kaut kādas lietas saliek kopā un sanāk kaut kas foršs
  • Izlasa grāmatā un tad izmēģina

Bērni pastāstīja, kādus eksperimentus ir taisījuši mājās.  Projekta ietvaros katrs bērns bija vadītājs un demonstrēja pārējiem bērniem savu eksperimentu: mandarīni, kas peld un grimst, eksperiments ar kolu un mentola konfektēm, „skritles” konfektēm, kas krāso ūdeni. Pēc šī eksperimenta bērni izpētīja dabīgās krāsvielas – ogas, dārzeņus, secināja, ka īpaši koši krāso sarkanie kāposti.  Eksperiments ar sāls kristāliem, izdevās savādāk nekā bija iecerēts, sāls kristāli neizveidojās uz diega, bet gan otra burka pārvērtās par sāls istabu. Bērni secināja, ka šim eksperimentam vajadzīgs ilgāks laiks.  Bērni eksperimentēja un svēra ar paštaisītiem svariem dabas materiālus – koku, akmeni, smiltis. Mācījās svērt arī ar īstajiem svariem, pierakstīja kilogramus un gramus.

Projekta laikā skolotāja nāca ar provokāciju: ūdens maisiņu pielīmēja  pie radiatora. Bērni secināja, ka veidojas tvaiki. Vēlāk, kad šo maisiņu pielika pie loga, brīdī, kad bija saule – ūdens tvaikoja, kad saule nebija, nekas nenotika. Pēc šī eksperimenta bērni izpētīja ūdens ciklu dabā un uzzīmēja to. Gudrīši radoši atklāja, ka pierakstīt eksperimentus un veidot instrukcijas, var gan zīmējot, gan, veidojot plastilīna instrukcijas. Vēl viens bērnu atklājums par vēja spēku, bērni izveidoja vējdzirnavas, tās labāk griezās nevis pūšot, bet gan ātri ejot uz priekšu J

Īpašs paldies Nellijas un Grietas tētim par eksperimentu demonstrēšanu. Bērni bija sajūsmā par pērlītēm, kas veidojās uz elektriskās plītiņas, kad šļakstīja ūdeni. Lielajiem īpaši patika, kad sprices, kas bija savienotas ar cauruli, spiežot tās, ar gaisa spiedienu aizlidoja.